11.7 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۱۰
مجله تک دیتا
شبکه مقالات تخصصی

مزیت های شبکه های ذخیره سازی نسبت به ذخیره سازهای محلی

10 مزیت شبکه های ذخیره سازی نسبت به ذخیره سازهای محلی

1- مقیاس پذیر / قابل گسترش

اولین قابلیت هر SAN که یکی از مهمترین آنهاست مقیاس پذیر بودن آنهاست. SAN ها قابلیت ارتقاء تا هزاران دیسک سخت را دارا هستند. در حالی که سرورها به چندین فضای قرار گیری دیسک سخت محدود میشوند

2- کارایی و سرعت

کارایی SAN ها به ترافیک شبکه یا حداکثر ورودی خروجی کنترل های سرور محدود نمی شود. شبکه انتقال اطلاعات از شبکه اترنت مجزا بوده و کارایی به مراتب بالاتری را عرضه میکند .

3- ایزوله نمودن داده ها

راهی برای دزدی اطلاعات شما حتی در یک SAN مشترک وجود ندارد. (در صورت طراحی و راه اندازی مناسب) قابلیت زون بندی Zone این امکان را به شما میدهد تا دسترسی هر سرور را روی یک SAN مشترک محدود نمایید . فرض کنید سرور 1 و سرور 2 هر دو به یک SAN متصل اند و روی Zone های متفاوتی قرار دارد. اطلاعاتی که سرور 1 میتواند ببیند برای سرور 2 قابل دسترسی نیست و بلعکس.

4- Up-time (سرویس دهی مداوم)

هیچ تکنولوژی ای همانند SAN ها دسترسی 100% را فراهم نمیکند. SAN ها برای اضافه نمودن دیسک سخت نیاز به راه اندازی مجدد (reboot) ندارند یا حتی تنظیمهای RAID بدون ریستارت شدن انجام میپذیرد. قابلیت جریان داده بین SAN ها در پروسه (Backup/Recovery) و همچنین افزایش کارایی از دیگر مزایای SAN هاست.

5- ایزوله نمودن بار روی هر زون (ایزوله نمودن حجم های کاری)

زون بندی علاوه بر امنیت، بار و حجم کاری را نیز ایزوله مینماید ترافیک روی یک زون، زون دیگر را تحت تاثیر قرار نمیدهد. اشتراک SAN ها بین چندین سرور کارایی آنرا تحت تاثیر قرار نمیدهد. (در صورت زون بندی شدن)

6- ارتباط در فواصل طولانی

SAN ها یک قابلیت یکتا در بین سایر سیستم های ذخیره سازی اشتراکی دارند و آن امکان ایجاد ارتباط بین آنها در فواصل طولانی است. فاصله حدود 10 کیلومتر (یا 6 مایل)، شاید این فاصله مورد استفاده قرار نگیرد اما داشتن این قابلیت امکان داشتن چندین سایت را در فواصل طولانی برای شرکتها فراهم می آورد .

7- افزایش بهره وری

استفاده از دیسکهای سخت روی سرورها علاوه بر افزایش گرما و مصرف برق، باعث هدر رفتن فضای ذخیره سازی خواهند شد. اما SAN ها با مهیا نمودن فضای کافی برای تعداد بیشتری هارد دیسک، باعث کاهش مصرف انرژی میشوند و بهره وری حداکثری از فضای ذخیره سازی را ممکن می سازند. پشتیبانی SAN ها از قابلیت Thin-provisioning همان قابلیت سیستمهای مجازی، این فرصت را در اختیار سرور ها قرار میدهد تا به صورت پویا فضا به آنها اختصاص یابد. به زبان ساده تر هر میزان فضایی که سرور به آن نیاز دارد را به آن اختصاص خواهند داد و این باعث افزایش بهره وری چندین برابر خواهد شد.

8- امکان بار گذاری سرور ها توسط (SAN Bootable)

علاوه بر قابلیت ذکر شده در مورد قبلی (شماره 4) دیگر نیازی به استفاده از هارد دیسک ها روی سرور ها وجود ندارد. میتوان سرورهای بدون هارد دیسک را توسط SAN ها بار گذاری نمود یا در واقع میتوان سیستم عامل سرور ها را علاوه بر Page file ها و … روی SAN ها نصب نمود.

9- مدیریت مرکزی

اگر در محیط خود از چندین برند SAN استفاده می نمایید، نگران نباشید. SAN ها قابلیت مدیریت مرکزی تعداد زیادی SAN را از یک نقطه مشترک به شما میدهند. میتوانید تمام SAN های خود را از یک نقطه مرکزی مدیریت نمایید.

10- شرایط بحران

هزینه خرید SAN ها کم نیست. اما در مواقع بحران که زمان، اهمیت دو چندان پیدا میکند. SAN ها بازگشت هزینه خود را با سرعت بخشیدن به پروسه ریکاوری و حفظ اطلاعات حیاتی، جبران مینماید. SAN ها مطمئن و سریع هستد و بهترین راه کار برای مواقع بحران. سرور ها ممکن است دچار مشکل شوند اما SAN ها، نه!

منبع

5/5 - (1 امتیاز)

نظر شما چیه؟

چهار × دو =