17.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۶
مجله تک دیتا
شبکه

دیتاسنتر سبز | مدیریت انرژی | دوست دار محیط زیست

دیتاسنتر سبز

دیتاسنتر سبز

دیتاسنتر واژه ای آشنا در صنعت IT می باشد که هسته اصلی ارتباطات بین بخش های مختلف را تشکیل می دهد. وجود یک مرکز داده یا به اصطلاح دیتاسنتر یک نیاز ضروری برای هر سازمان و نهادی است که می خواهد استقلال اطلاعاتی خود را داشته باشد.
ساخت دیتاسنترها با یک روند همیشگی و با استفاده از تکنولوژی های معمول امری طبیعی است که  توسط شرکت های فعال در این زمینه، بدون تغییرات خاصی انجام می پذیرد. اما در این بین ساخت دیتاسنترهایی که با کمترین میزان مصرف و هدر رفت انرژی تقریبا در دستور کار بسیاری از تولید کنندگان و سازندگان و شرکت ها نیست.
کامپیوتر ها، سرورها، دستگاههای ذخیره سازی اطلاعات و سخت افزار های مربوط به شبکه همه و همه جزو مواردی هستند که در دیتاسنترها نیاز به صرف انرژی بسیار بالایی دارند.

میزان مصرف برق دیتاسنترها یکی از مواردی است که در ساخت دیتاسنترها غفلت شده است. سیستم خنک کننده، فنها، پمپها، روشنایی و اطفاء حریق نیز بخشی از انرژی مصرفی در دیتاسنترها می باشد.
بیشترین اتلاف انرژی در دیتاسنترها در بخش های مختلف به صورت گرما و حرارت دفع می شود و راهکارهایی که بتوان از طریق آن میزان تولید این حرارت را کاهش داد بیشترین کاربرد را در کاهش میزان انرژی مصرفی دیتاسنتر یا مراکز داده دارد. راه حل همه این ها دیتاسنتر سبز می باشد.

دیتاسنتر سبز

دیتاسنترها نیازمند منابع بسیار زیادی از انرژی برای تامین برق بوده و حرارت بسیار زیادی تولید می‌کنند و در نتیجه باعث آلودگی‌های زیست محیطی می‌شوند.مصرف برق دیتاسنترهای بزرگ جهان معمولا بین 25/2 مگاوات تا 6 مگاوات در ماه تخمین زده می شود. که این میزان مصرف باید به گونه ای بهینه شود که هدر رفتی وجود نداشته باشد. اما راه حل برون رفت از این میزان اتلاف انرژی در دیتاسنترها و استفاده بهینه از منابع درساخت دیتاسنترهایی نهفته است که با کمترین مقدار هدر رفت انرژی بدون اختلال عملکرد، کار کنند. چیزی که امروزه به عنوان دیتاسنتر سبز در دنیا شناخته می شود.
یک دیتاسنتر سبز در واقع دیتاسنتری است که کمترین میزان اثرات مخرب زیست محیطی را برای طبیعت ایجاد کند. یک مرکز داده سبز مخزنی برای ذخیره سازی، مدیریت و انتقال داده است که در آن انواع مختلف سیستم‌های داخلی از جمله سیستم های  روشنایی، برق و کامپیوتری برای حداکثر بهره وری انرژی و حداقل تأثیرات زیست محیطی طراحی شده است. دیتاسنتر سبز  ویژگی‌ها و قابلیت‌های یک مرکز داده معمولی را فراهم می کند اما با استفاده از میزان انرژی و فضای کمتر و بهینه تر و همچنین صدمات کمتر به محیط زیست.

دیتاسنتر سبز

مزایا دیتاسنتر سبز

ساخت و ساز و تغییر نگرش در ایجاد دیتاسنترهای سبز در ابتدا ممکن است سخت و هزینه بر باشد. هزینه هایی که در ابتدا ممکن است زیاد به نظر برسد اما مطمئنا در طولانی مدت به علت مصرف پایین تر و نحوه عملیات و نگهداری دیتاسنتر، باعث کمتر شدن هزینه های نگهداری و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی و در نهایت پرداخت هزینه کمتری گردد.
یکی از مزیت های مهم این نوع از دیتاسنترها وجود یک محیط کار سالم هم برای کارکنان و هم برای محیط زیست می باشد. اتفاقی که می تواند در بسیاری جهات باعث بالارفتن کارایی بخش های مختلف یک مرکز داده گردد. در این نوع دیتاسنترها از صفر تا صد تجهیزات دوست دار محیط زیست ساخته شده است.

این مراکز داده کمترین مقدار مصرف منابع برق را دارا می باشند . زیرا این دیتاسنترها معمولا با انرژی سبز یا تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی، باد یا هیدل (نیروی برق حاصل از جریان آب) کار می کند.
کل مجموعه دیتاسنترهای سبز و دوست دار محیط زیست  با کمترین میزان انرژی راه اندازی می شود و دارای کمترین میزان ضایعات صنعتی و الکترونیکی می باشند ، ضایعاتی که در بسیار موارد امکان بازیافت و استفاده مجدد را نیز دارند.
شاید برای شما جالب باشد که بدانید میزان کربن تولید شده در یک دیتاسنتر ۱۰ مگاواتی می‌تواند بین ۳ تا ۱۳۰ میلیون کیلوگرم گاز Co2 تولید کند. اتفاقی که برای محیط زیست ما بسیار دردناک و غیرقابل جبران است و می تواند تاثیرات منفی بسیاری را بر زندگی موجودات این کره خاکی بگذارد.

دیتاسنتر سبز

بهینه سازی مصرف در مراکز داده سبز

با استفاده از تکنولوژی مجازی‌سازی می توان به عملکرد بهتر دیتاسنترها کمک بسیاری کرد.  در مجازی سازی سرورها می توانند چندین ماشین مجازی را بر روی یک قطعه سخت افزاری، با استفاده از قدرت و منابع بیشتری در دسترس قرار دهند. اتفاقی که 40 تا 60 درصد بهره وری از بخش های مختلف سیستم از جمله CPU را نیز در پی دارد. مجازی سازی این قدرت را به کاربر می دهد تا یک منبع مجازی (منطقی) از چندین منابع فیزیکی گوناگون ایجاد کند. مجازی سازی می تواند یک راهکار برای ایجاد رایانش ابری و مدیریت آنها به شمار بیاید.

همچنین استفاده از فناوری‌های جایگزین مانند فتوولتائیک، پمپ‌های حرارتی و خنک‌کننده‌های تبخیری نیز می تواند در این راه کمک بسیاری کند.
به عنوان مثال سیستم­های خنک کننده تبخیری سیستم هایی هستند که دارای فن نیستند و جریان هوا در آنها یا به صورت طبیعی و یا از طریق ترکیب با برخی سامانه­ های دیگر نظیر دودکش خورشیدی، بادگیر، دیوار تهویه شونده و … تأمین می­گردد. در این نوع سیستم ها معمولاً بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز، از منابع تجدیدپذیر تأمین می­شود.

طرفداران و فعالان محیط زیست با فشار حداکثری بر روی سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف سعی در القا این واقعیت در بین فعالان بخش IT را دارند که ساخت دیتاسنتر سبز یکی از راه حل های برون رفت از بحران گرم شدن زمین و از بین رفتن بسیاری از منابع طبیعی می باشد. البته این نکته نیز قابل ذکر است که در تمام دنیا بسیاری از دولت‌ها هم طرح‌های تشویقی زیادی را برای استفاده از تکنولوژی‌های سبز ارائه می‌دهند. اتفاقی که باعث تشویق بسیاری برای ساخت مجموعه ای سالم و بهینه با کمترین ضرر برای محیط زیست می گردد.

 اگر برای شروع به ساخت یک دیتاسنتر یا اتاق سرور استاندارد ، نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید می‌توانید از طریق تلفن، ایمیل یا پر کردن فرم مربوطه، با شرکت تک دیتا در تماس باشید.

 021-88301955

 [email protected]

5/5 - (4 امتیاز)

نظر شما چیه؟

دو + 11 =