16 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۱
مجله تک دیتا
مقالات تخصصی

مانیتورینگ اتاق سرور | سیستم مانیتورینگ شرایط محیطی

مانیتورینگ اتاق سرور

مانیتورینگ اتاق سرور

کنترل شرایط محیطی


مانیتورینگ اتاق سرور

مانیتورینگ اتاق سرور یا سیستم کنترل شرایط محیطی  که بخشی از پروسه هوشمندسازی اتاق سرور و ساختمان است، شامل مانیتورینگ و آنالیز لحظه ای شرایط محیطی در اتاق سرور و دیتاسنتر می شود، جزو مهم‌ترین بخش‌های طراحی دیتاسنتر و اتاق سرور است و توسط سیستم مانیتورینگ شرایط محیطی به طور کامل پوشش داده می شود و به‌نوعی می‌توان گفت جزو لاینفک طراحی دیتاسنترهای به‌روز جهانی است. مانیتور لحظه‌ای اتفاقات مربوط به اتاق‌های سرور و دیتاسنترها  نیاز به یک مدیریت متمرکز منابع دارد که این سیستم با کاهش هزینه‌های نگهداری، مقابله مؤثر با تهدیدات امنیتی و ایجاد اطمینان از عملکرد صحیح و بدون وقفه تجهیزات می‌تواند برای هر اتاق سروری ضروری باشد.
اهمیت نگهداری از اطلاعات ارزشمند سازمانی، مشتریان و سرویس‌های خدماتی، طراحی اتاق سرور مناسب با ویژگی‌های موردنیاز را اجتناب‌ناپذیر نموده است.

سیستم مانیتورینگ یا به عبارتی کنترل شرایط محیطی یکی از اساسی‌ترین راهکارهای جدید برای کنترل و نظارت بر محیط کلی یک مجموعه یا یک اتاق سرور و یا دیتاسنتر است. مانیتورینگ اتاق سرور به‌صورت بلادرنگ پارامترهای مختلفی همچون میزان دما، مقدار رطوبت محیط ، انتشار دود، ولتاژ، حرکت، نشتی آب و… را آنالیز کرده و در صورت به وجود آمدن رفتار یا اتفاقی غیرمعمول ، با ارسال اخطار افراد را باخبر می‌سازد. در این سیستم می‌توان از اخطار مانند پیامک، ایمیل و آژیر جهت اطلاع‌رسانی استفاده نمود.
مانیتورینگ اتاق سرور می‌تواند در صورت به وجود آمدن شرایط خاصی در هر قسمت از دیتاسنتر یا اتاق سرورٰ همانند بالا رفتن دمای اتاق سرور یا دیتاسنتر، به‌صورت اتوماتیک سیستم‌های تهویه مطبوع پشتیبان را فعال سازد و یا سرورها را خاموش کند.

کنترل شرایط محیطی

دما

دمای مناسب و استاندارد برای مرکز داده و اتاق سرور بین دمای 68 تا 75 درجه فارنهایت است (معادل 20 تا 24 درجه سانتی‌گراد) است. در مرکزهای داده با چگالی بالا و اتاق سرورها با باز و بسته کردن درب معمولاً حجم زیادی از هوای با دما و رطوبت متفاوت وارد اتاق سرور می‌شود که این مورد می‌تواند بر روی هوای اتاق تأثیر زیادی داشته باشد و باید سیستم کولینگ بلافاصله این تغییرات را جبران کند. در راستای هوشمندسازی اتاق سرور برای مراکز داده بزرگ به ازای هر 24 فوت فاصله باید یک سنسور دما در نظر گرفته شود و این دما از طریق دماسنج هوشمند روی دستگاه مانیتورینگ تشخیص داده می شود. افزایش بی‌رویه دما با تأثیر بر سخت‌افزارها موجب کاهش عمر مفید تجهیزات می‌گردد؛ بنابراین وجود سیستم مانیتورینگ اتاق سرور و یک سنسور دما در اتاق سرور و دیتاسنتر بسیار حیاتی است و از طریق این سیستم می‌توان این مورد را نیز بررسی و مانیتور کرد.


رطوبت

زمانی که میزان رطوبت افزایش پیدا می‌کند مسلماً تأثیرات منفی را بر روی تمامی بخش‌ها ایجاد می‌کند. این رطوبت ممکن است در صورت تماس با کانکتورهای فلزی مدارها باعث اتصال کوتاه شده و عیب فنی به وجود آورد. در طراحی دیتاسنتر مهم‌ترین اولویت می‌بایست تأمین الزامات دمای مناسب و رطوبت استاندارد در ورودی هوا در مرکز داده باشد.  رطوبت مناسب اتاق سرور، در دمای خشک ۱۸ درجه سانتی‌گراد ۶۰ درصد و در دمای خشک ۲۷ درجه سانتی‌گراد ۴۷ درصد است. بنابراین باید بحث مهم میزان رطوبت را نیز مورد نظر قرار دهیم و مانیتور کردن دما و رطوبت به‌طور هم‌زمان الزامی است.


گردوغبار

یکی از عوامل مهم در بروز عملکرد پایین سرورها و افت کیفیت آن‌ها نشست گردوغبار و دوده روی قطعات داخلی آن‌ها است.  غبارها می‌توانند بر روی هاردها و تجهیزات دیگر نفوذ کرده و باعث ایجاد مشکلاتی شوند. گرد و غبار باعث می‌شود که الکتریسیته ساکن بیشتر شود و تأثیر زیادی بر روی جریان‌های الکتریسیته به‌کاررفته شده در ولتاژ را دارد و تا حدی آن‌ها کاهش می‌دهد. با توجه به موارد فوق برای جلوگیری از کاهش کارایی و ازکارافتادگی سرور، باید به‌صورت دوره‌ای جنرال سرویس‌های آن را انجام دهید و از طریق سیستم مانیتورینگ اتاق سرور و دیتاسنتر از وجود هرگونه گردوغبار خطرناک در سرور اطلاع پیداکرده و مانع نفوذ آن شوید.


سیستم مانیتورینگ شرایط محیطی

یو پی اس و برق

قطع برق در مواقع مختلف و گاها ضروری تجربه‌ای است که مشکلات عدیده‌ای برای افراد ایجاد می‌کند. علاوه بر قطع برق به‌عنوان اساسی‌ترین مشکل برق سراسری، نوسانات ایجاد شده بر روی برق شهر گاه باعث آسیب دیدن تجهیزات اتاق سرور و دیتاسنتر می‌شود. کنترل و مانیتورینگ وضعیت UPS ها در اتاق سرورها به‌اندازه وجود آن‌ها الزامی و ضروری است. آگاه شدن از میزان ولتاژ و جریان ورودی و خروجی UPS و میزان زمان باقی‌مانده جهت استفاده از UPS می‌تواند به روند کارکرد و تصمیم‌گیری مؤثر باشد.


ولتاژ و جریان

کنترل و مانیتورینگ میزان ولتاژ و آمپر در اتاق سرور و دیتاسنتر به علت نوسانات برق  و آسیب‌پذیر بودن بسیاری از این تجهیزات الزامی است.  از طریق سنسورهای هوشمند قرارگرفته در سیستم مانیتورینگ شرایط محیطی در اتاق سرور، مقدار ولتاژ و آمپر علاوه بر جلوگیری از خسارات احتمالی می‌توان از نوع کارکرد تجهیزات و یا خرابی احتمالی قطعات مطلع شد.


حرکت

حسگرها و سنسورهای هوشمند تشخیص حرکت استفاده شده در دستگاه مانیتورینگ اتاق سرور ، منابع تولید انرژی و حرکت را تشخیص می‌دهند و در محیط‌های بسیار گرم یا سیستم‌های گرمایش مرکزی دچار مشکل نخواهند شد. سنسور تشخیص‌دهنده‌ی حرکت با هشدارهای فوری که در صورت حرکت به شما داده می‌شود به شما این امکان را می‌دهد که از هر اتفاقی در دیتاسنتر آگاه شوید. با استفاده از سیستم کنترل و مانیتورینگ اتاق سرور و سنسور حرکت نیز می‌توان از افزایش مصرف انرژی به علت وجود افراد و کارکرد سیستم‌های خنک‌کننده با ظرفیت بیشتر جلوگیری کرد.


نشت آب

نشتی آب یکی از خطراتی است که ممکن است هر اتاق سرور و دیتاسنتر را تهدید کند. چه بسا رسیدن این آب به بردهای الکترونیکی و تجهیزات برقی درون اتاق موجب ازکارافتادن کامل سرورها و ایجاد خسارت‌های هنگفت می‌شود. ازاین‌رو استفاده از سنسور تشخیص نشت آب موجود در سیستم کنترل شرایط محیطی جهت اطلاع سریع از بروز این مشکل بسیار حائز اهمیت است.

کنترل-شرایط-محیطی

مانیتورینگ اتاق سرور و در کل مجموعه‌ی سیستم مانیتورینگ شرایط محیطی؛ جهت مانیتورینگ و کنترل شرایط محیطی نظیر دما، رطوبت، دود، آتش، نشتی مایعات، ولتاژ، جریان، لرزش، جریان هوا، کنترل دسترسی، دوربین‌های تحت شبکه و ارسال هشدارهای مختلف (SMS, SNMP, Email, Video and Alarm) و کنترل رک‌ها، محیط دیتاسنترها و سایت‌های مخابراتی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم مانیتورینگ

سیستم کنترل شرایط محیطی

5/5 - (26 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

مانیتورینگ دما در اتاق سرور

vahid fatehi

چگونه دستگاه کنترل شرایط محیطی مناسب را انتخاب کنیم

vahid fatehi

نظر شما چیه؟

دو + 15 =