13.9 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۰۹
مجله تک دیتا
فناوری اطلاعات

چرا تلگرام بهتر از واتس اپ است ؟! | تفاوت واتس اپ و تلگرام

واتس اپ و تلگرام

چرا تلگرام بهتر از واتس اپ است؟!

 


واتس اپ و تلگرام تفاوت های این دو در چیست؟


واتس اپ و تلگرام  هر دو از پیامرسان‌های پرطرفدار دنیا محسوب می‌شوند که تلگرام در ایران و واتس اپ در سایر کشورهای دنیا محبوبیت بیشتری دارد.هردو پیامرسان برای کاربران خود ثابت شده‌اند و قابلیت‌های زیادی دارند که آن‌ها را از هم متمایز می‌کنند، بنابراین انتخاب یکی از آن‌ها به عنوان پیامرسان اصلی کار ساده‌ای نیست.
هر دو نرم افزار واتس اپ و تلگرام از لحاظ کارایی بسیار مفید هستند. این پیامرسان ها از جهاتی مشابه هستند و از جنبه های دیگر متفاوت هستند. اما به صورت کلی که بنگریم هر دو این نرم افزارها بسیار شبیه به هم هستند و انتخاب بین آنها بسیار سخت است. هدف از این اطلاعات کمک به شما است تا بدانید کدام یک را برای کاری که می خواهید انجام دهید انتخاب کنید.

واتس اپ و تلگرام

اما این دو در کدام قسمت ها باهم شباهت دارند

قبل از بررسی ویژگی‌های منحصربه‌فرد هرکدام از پیام‌رسان‌های واتس اپ و تلگرام، بیایید ابتدا نحوه عملکرد ویژگی‌های مشابه آن‌ها را بسنجیم.

هر دو برنامه نسخه‌های تحت وب ارائه می‌دهند که انجام مکالمه از هر دستگاه را آسان می‌کند. هر دو برنامه همچنین ویژگی‌های اصلی ارسال متن، عکس و فیلم را ارائه می‌دهند. در هر دو برنامه هنگام ارسال پیام، می‌توانید از وضعیت تحویل پیام و تأیید تحویل باخبر شوید. البته دراین‌بین. WhatsApp به شما این مکان را می‌دهد که تیک دوم خوانده شدن پیام را خاموش‌کنید تا طرف مقابل نتواند بفهمد که شما پیام را خوانده‌اید؛ اما تلگرام این قابلیت را در نسخه‌های رسمی ندارد و تیک تحویل در صورت خواندن پیام را نشان می‌دهد.

در هر دو سرویس تماس صوتی ارائه می‌شود. هر دو از کیفیت بالایی برخوردار هستند، اما شایان‌ذکر است که واتس اپ برای افرادی که سرعت اینترنت پایین‌تری دارند از ویژگی ارسال داده با حجم کم، استفاده نمی‌کند؛ این در حالی است که در تلگرام می‌توانید تیک این گزینه را فعال کنید تا با سرعت کم هم بتوانید به‌راحتی مکالمه داشته باشید.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد telegram

ادعای اصلی تلگرام که موجب شهرت بسیار زیاد آن در دنیا شده است، ویژگی رمزگذاری نهایی آن به کاربران بود. درحالی‌که امروزه این ویژگی برای پیام‌رسان‌ها شاید مورد اهمیت کمتری باشد، اما هنوز هم تلگرام برای افرادی که درزمینهٔ حفظ حریم خصوصی جدی هستند، انتخاب بهتری است.  کاربران تلگرام این امکان رادارند تا پیام‌های خصوصی یا به‌اصطلاح سکرت چت را ایجاد کنند و بتوانند پس از مدت مشخصی به‌صورت یک پیام زمان‌دار، مکالمات حاوی پیام فیلم یا عکس را برای همیشه پاک کنند.

در این ویژگی تمام پیغام‌هایی که ردوبدل می‌کنید در سرور ذخیره نمی‌شود و پیغام‌های شما رمزگذاری می‌شود. شما با تنظیم تایمر می‌توانید به برنامه اعلام کنید که بعد از مدت‌زمانی که شما تعیین کرده‌اید پیغام‌های ردوبدل شده‌تان را پاک‌کنید. اما این قابلیت بسیار مهم در WhatsApp در دسترس نیست.

در بحث ویژگی های مهم واتس اپ و تلگرام میتوان گفت؛ علاوه بر موارد بالا، تلگرام ازلحاظ پشتیبانی بسیار خوب عمل می‌کند و نسبت به واتس اپ یک مزیت دار؛ که به‌روزرسانی‌های مختلفی را ارائه می‌کند. در تلگرام استیکرها به‌سرعت درحال به‌روزرسانی هستند و شیوه گپ زدن ما را تغییر می‌دهند. در حال حاضر تلگرام توانسته با استیکرهای جذاب متحرک، یک برگ برنده دیگری را در حوزه پیام‌رسان‌ها رو کند. ازآنجاکه ارتباطات هرروز بصری‌تر می‌شود، پشتیبانی از استیکر تلگرام می‌تواند برای برخی از کاربران جذاب باشد.

ربات‌های تلگرامی با کاربردهای مختلف

تلگرام برای سهولت امور مختلفی مانند مدیریت گروه‌ها و کانال‌ها و پیام‌های ناشناس و… امکان ساخت ربات‌هایی را برنامه‌نویس‌ها می‌دهد و کاربران عادی نیز می‌توانند به‌صورت رایگان یا با پرداخت حق اشتراکی از ربات‌های برنامه‌نویسی شده استفاده کنند.

پشتیبانی تلگرام از API CHATBOT باعث شده تا بتوان ربات‌های مختلفی درزمینهٔ های متفاوتی را در تلگرام بتوان طراحی و ساخت که در بسیاری موارد کمک‌کننده و تسهیل‌کننده کارهای مختلف ما در فضای مجازی است.

امنیت

تلگرام به این موضوع بسیار افتخار می‌کند. این درحالی‌که اعتماد مردم به زاکربرگ و برنامه‌هایی مانند فیس‌بوک در این اواخر کم شده است. همان‌طور که می‌دانید، فیس‌بوک صاحب واتساپ است و در یک فرآیند پر ابهام مالی، چند سال پیش آن را خریداری کرد. فیس‌بوک همچنین صاحب اینستاگرام است.

در ماه‌های اخیر هم یک سناتور از زاکربرگ درباره برخی انحصارطلبی‌های فیس‌بوک سؤال کرده است. دراین‌بین اخیراً صاحب تلگرام از دادن کلیدهای رمزگذاری خود به دولت روسیه خودداری کرد و این موردنظر کاربران بسیار بیشتری را به خود جلب کرد. در کل درزمینهٔ امنیت، اما بیشتر کارشناسان به صورت کلی بین واتس اپ و تلگرام ، اپلیکیشن تلگرام را ایمن‌تر از بقیه می دانند.

شخصی‌سازی به‌صورت دلخواه

تم رنگی تلگرام یک تم ساده آبی و سفید زیباست که با توجه به متغیر بودن سلایق افراد تلگرام ویژگی‌ای در آن نهاده که کاربر بتواند به‌سادگی اقدام به تعویض تم رنگی محیط اپلیکیشن کند، حتی می‌توانید آیکون تلگرام را عوض کنید و سایز فونت آن را نیز تغییر دهید تا همان‌طور که برای چشمانتان مناسب است متون را ببینید.

واتس اپ و تلگرام
اتصال هم‌زمان در چند دستگاه بدون محدودیت

از دیگر بخش های مربوط به واتس اپ و تلگرام به بخش اتصال هم زمان می توان اشاره کرد. شما می‌توانید هم‌زمان اکانت تلگرام خود را روی چند دستگاه مختلف داشته باشید و محدودیتی در این میان وجود ندارد، این موضوع در واتساپ محدود به نسخه وب است که محدودیت‌های حوصله سربری دارد. شما می‌توانید به‌صورت جداگانه در هر سیستم از روی دسکتاپ یا موبایل به تلگرام دسترسی داشته باشد. درحالی‌که واتساپ فقط روی یک سیستم امکان اتصال را می‌دهد و در صورت استفاده از نسخه وب یا دسکتاپ باید حتماً گوشی که خط اصلی روی آن نصب است به اینترنت متصل باشد تا بتوانید در دسکتاپ وارد واتساپ شوید.

پشتیبانی پلتفرم‌های مختلف

در بخش پلتفرم بین واتس اپ و تلگرام ؛ نرم افزار تلگرام برخلاف واتس اپ بر روی پلتفرم‌های مختلف قابل‌نصب است و می‌توانید آن را روی تبلت‌ها و گوشی‌های اندوریدی، آیپد یا آیفون iOS، گوشی‌های مبتنی بر ویندوزفون و روی سیستم‌عامل ویندوز و Mac OS نصب کنید و بدون هیچ چالشی از آن استفاده کنید.

کانال‌های تلگرامی

. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد تلگرام کانال‌ها است. کانال‌ها در اصل فید هستند که در آن فقط گروهی از کاربران می‌توانند ارسال‌کننده پیام باشند کاربرمی‌تواند به‌عنوان یک کانال رسانه‌ای مفید و فوری برای ناشران یا سازندگان محتوا باشد.

درواقع کانال‌های تلگرامی یکی از بخش‌های پرطرفدار تلگرام است که فضایی برای اشتراک مطالب یا اطلاع‌رسانی یک‌طرفه توسط ادمین است و با توجه به امکان عمومی بودن آن ادمین‌ها می‌توانند برای جذب مخاطب بیشتر تلاش کنند و درنتیجه به درآمدزایی از طریق تبلیغات و فروش و… برسند. این بخش جزو تفاوت های اصلی واتس اپ و تلگرام تلقی می شود که واتس اپ برای جبران آن دست به ساخت گروه هایی با قابلیت ارسال پیام یک طرفه زده است.

telegram
بخش Saved Messages

تلگرام بخشی را برای نگه‌داری فایل‌ها به نام Saved Messages قرار داده است تا کاربر نه‌تنها بتواند فایل‌های به اشتراک گذاشته شده در محیط تلگرام را در فضای کلود نگه دارد بلکه بتواند فایل‌های درون حافظه داخلی دستگاه را نیز در محیطی ایمن مبتنی بر فضای ابری نگه دارد.

فضای ذخیره ابری

تلگرام دارای فضای ذخیره‌سازی ابری است. به این معنی که تمام پیام‌های متنی، فایل‌های رسانه‌ای و اسناد شما در فضلی ابری ذخیره می‌شود.  می‌توانید از هر تعداد دستگاه به‌طور هم‌زمان بدون از دست دادن داده، از سیستم خارج شوید و وارد سیستم شوید، نیازی به نگرانی در مورد تهیه نسخه پشتیبان و بازیابی نیست. همچنین می‌توانید جلسات فعال یا تلگرام‌های فعالی که در حال کار هستند را مشاهده کنید و ببینید اکنون در کدام دستگاه وارد سیستم شده‌اید.

‌واتس اپ و تلگرام تفاوت دیگر در زمینه ذخیره سازی ابری دارند. درحالی‌که TELEGRAM فعالیت خود را در فضای ابری ذخیره می‌کند، WhatsApp راهی برای تهیه پشتیبان از تمام چت‌های خود را در یک بازه منظم در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در فهرست تنظیمات، کاربران می‌توانند به‌طور روزانه، هفتگی یا ماهانه از چت‌ها نسخه پشتیبان تهیه کنند و پس از آن نسخه‌های پشتیبان را در یک سرویس ذخیره‌سازی مانند Google Drive مشاهده کنند.

4.7/5 - (20 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

تلگرام صفحات وابسته به تروریست‌ها را مسدود می‌کند !

زاهد

استقرار CDN های تلگرام در ایران !

زاهد

چگونه شماره خود را در تلگرام مخفی کنیم؟

زاهد

نظر شما چیه؟

سه + 5 =