17.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۳۱
مجله تک دیتا
اخبار جدید

چطور از ابتلا به کرونا جلوگیری کنیم

ویروس کرونا

چگونه از ویروس کرونا پیشگیری کنیم

نام ویروس کرونا بر اساس شکل ظاهری آن از خوشه های تاج مانند که در سطح آن وجود دارد گرفته شده است. ویروس کرونا گروه بزرگی از ویروس ها هستند که بسیاری از حیوانات از جمله خفاش ها ، مورچه خوارها، خوک ها  و پستانداران کوچک را آلوده می کنند. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در موارد نادر این ویروس می توانند از حیوانات به انسان منتقل شوند. اما اکنون این ویروس به شکل تغییرات ژنتیک داده که می تواند در بدن انسان هم فعال شود.

ویروس کرونا چطور پخش میشه؟

انتقال این ویروس کار بسیار راحتیه و مثل ویروس های سرماخوردگی با عطسه، سرفه و از راه دست انتقال پیدا میکنه.

ویروس از طریق قطرات گسترش پیدا میکنه و وقتی که شخصی یک سطح آلوده مانند دستگیره درب را لمس کند ، می تونه ناقل این ویروس باشه.بدترین مرکز اشاعه این ویروس بیمارستان هایی هستند که پذیرای افراد مشکوک و ثابت شده ویروس کرونا هستند.

هنگامی که بیماران با علائم مبهم تنفسی به بیمارستان می آیند ، ممکن است کارکنان بیمارستان ندانند که باید احتیاط های خاصی از جمله استفاده از ماسک یا دور نگه داشتن آنها از سایر بیماران را انجام دهند. ویروس های انسانی کرونا معمولاً از طریق یک فرد آلوده به دیگران منتقل می شوند. از وحشتناکی این ویروس اینه که کرونا میتونه توی بدن بدون هر علائمی باشه و منتقل بشه .

علایم کرونا

علایم ویروس کرونا چیست؟

علایم کورونا ویروس بسیار شبیه به آنفولانزا و سرماخوردگی است. در ساده ترین حالت این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان “سارس” می‌شود. نشانه‌های ابتلا به این ویروس در انسان تب، سرفه، نفس نفس زدن و تنگی نفس است.

از برخی علایم کرونا میتوان به این موارد مهم اشاره کرد:

نشانه های کورونا:

1-تب بالا

2-سرفه های طولانی مدت بعد از تب

3-احساس ناراحتی، سردرد و عمدتاً مربوط به تنفس می‌کنند

4-درد عضله

5-تنگی نفس

راه های پیشگیری از سرایت ویروس کرونا

با گسترش بیماری کرونا در ایران و بیشتر شدن موارد این بیماری در ایران، در این بین باید خیلی مراقب بود و بدانیم چگونه از خود در برابر ویروس کرونا محافظت کنیم.

باید این نکته را بدونید که داروی کورونا تا بحال کشف نشده است و در حال حاضر هیچ درمانی برای اون نیست و واکسن کورونا هنوز ساخته نشده است و همچنان راهی برای محافظت از شما در برابر این ویروس ساخته نشده است. اما می توان با رعایت نکاتی هر چند ساده از بروز این بیماری جلوگیری کنید.

1-دست های خود را حداقل به مدت 20 ثانیه با مواد شوینده از جمله صابون مایع و آب بشویید.

2-بهتر است سعی کنید از دست زدن به چشم ، بینی و دهان خودداری کنید.

3-اگر احساس خطر کردید که کسی بیماری را دارد از نزدیک شدن به وی پرهیز کنید.

4-هنگام سرفه یا عطسه دهان خود را با یک دستمال بپوشانید ، سپس دستمال را درون سطل زباله بیندازید.

5-از مواد ضدعفونی و البته الکل بالای 60درصد جهت از بین بردن ویروس کرونا روی اشیا و سطوح مختلف استفاده کنید.

6-اگر خدای نکرده دچاری این بیماری کورونا هستید و فکر می کنید ممکن است علت آن ورود به منطقه آلوده به ویروس کرونا یا تماس با شخصی باشد که در آنجا بوده است ، باید به یک پزشک اطلاع دهید و به دنبال درمان زودهنگام باشید.

7-اگر علائمی مانند سرماخوردگی دارید علاوه بر خودتان باید از بقیه افرادی که با شما در ارتباط هستند هم مراقبت کنید.

8-اگر مبتلا به بیمار کرونا ویروس هستید در خانه بمانید و سعی کنید محیطی قرنطینه را ایجاد کنید.

9-از تماس نزدیک با دیگران خودداری کنید.

10-هنگام سرفه یا عطسه ، دهان و بینی خود را با یک دستمال بپوشانید ، و حتما دستمال را درون سطل زباله مطمئن بیندازید.

11-اشیاء و سطوح را ضد عفونی کنید.

با توجه به نوع کروناویروس، علائم و عوارض کورونا می‌تواند از نشانه‌های سرماخوردگی عادی تا تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی باشد. همچنین بیمار ممکن است سرفه‌های چند روزه ظاهراً بدون دلیل نیز داشته باشد. ویروس کرونا ، برخلاف سارس، نه تنها دستگاه تنفس بلکه ارگان‌های حیاتی دیگر بدن مثل کلیه و کبد را نیز درگیر می‌کند.

در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش شده‌است که این مورد می‌تواند بیمار را به همودیالیز نیازمند کند.

در زیر ویدئویی که سازمان جهانی بهداشت منتشر کرده است را ببینید:

5/5 - (11 امتیاز)

نظر شما چیه؟

چهار × چهار =