21.5 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۸
مجله تک دیتا
علمی و آموزشی

git به زبان ساده چیست به همراه آموزش نصب گیت

git چیست به همراه اموزش نصب

Git امروزه کاربرد های زیادی در دنیای برنامه نویسی و نوشتن برنامه های متن باز دارد در ادامه قصد داریم که به طور کامل دلابل استفاده از Git را به شما شرح دهیم و همچنین مزایا و معایب استفاده از آن به همراه منبع هایی که شما با مراجعه به آن ها میتوانید به راحتی اقدام به یادگیری git کنید .

git یا گیت چیست ؟

خیلی از شما ها ممکنه که Git رو به اسم GitHub هم شنیده باشید این دو کاملا یکسان هستند که در ادامه توضیح خواهیم داد .

به زبان ساده گیت یا Git  یک سیستم کنترل پروژه یا scm :control source manager  هستش یا به تعریفی دیگه همون  Version Controler هستش که امروزه برای تمامی توسعه دهنده های نرم افزاری و وب مورد استفاده قرار گرفته است .

Git فعالیت خود را از سال 2008 شروع کرد وبعد از انتشار توانست توجه جمع کثیری از توسعه دهنده هارو به خود جلب کرد شما میتونید سورس کد خودتون رو به راحتی در github مدیریت کنید و اگر به تازگی با دنیای git اشنا شدید نگران نباشید git یک دوره آموزش کاملا رایگان برای شما فراهم کرده است . همچنین می توانید تاریخچه  git را در ویکی پدیا را مطالعه کنید .که در ادامه این منبع هارا معرفی خواهیم کرد .

چرا باید از کنترل نسخه Git استفاده کنیم ؟

درسته که استفاده از Git برای پروژه های کوچک مناسب نیست ولی شما فرض کنید که چند نفر هستید و پروژه شما در حد صد فایل است و چند نفره میخواید روی سورس کد استفاده کنید این جا اهمیت استفاده از version controler مشخص میشه .

در ایس صورت چند نفری میتونید بدون این که به کد های هم دیگه دخالتی داشته باشید روی پروژتون کار کنید و هر وقت هم به مشکلی برخوردید میتونید به راحتی کد هاتون رو باز گردانی کنید وحتی هروقت که خواستید متوجه بشید که چه کسی کجای سورس کد رو ویرایش کرده است .

گیت چگونه کار میکند ؟

شما پس از این که پوشه های پروژتون رو ایجاد کردید و فایل هاتون مشخص شد باید فایل هاتون رو داخل یک Repository در سایت github.com اپلود کنید و همه کسانی که میخوان روی پروژه کار کنند یه کپی از اون رو داخل سیستمشون دانلود میکنند در واقع یک Clone از اون فایل رو دانلود میکنن و تغیرات مورد نیاز رو روی فایل ها انجام میدن و دوباره upload میکنن . این کار ها همه توسط چند کد کوتاه انجام می شوند و بیشتر کار ها رو git انجام میدهد .

مزایای git

شما میتونید به راحتی پروژتون رو با چندصد برنامه نویس به اشتراک قرار بدید وبا هم دیگه بدون خراب شدن سورس کد روی پروژتون کار کنید حتی Developer های دیگری میتوانند ایراد کد های شما را گرفته کد  استاندارد ان را بری شما بفرستند و در صورتی که شما آن را تایید کردید اون سورس کد به پروژه شما اعمال خواهد شد به این کار Branching کفته می شود همان طور که گفتیم  توسط Branching نیز توسعه دهندگان تائید شده می توانند بدون اینکه به کد اصلی آسیبی برسد مشکلات آن را برطرف کنند و پس از برطرف کردن آن نسخه اصلاح شده را در نسخه اصلی اعمال کنند. البته اگر شما اون کد رو قبول کنید .

چرا باید سیستم مدیریت کد مثل git استفاده کنیم

با افزایش داده ها ودر عین حال زمان کم برای انجام پروژه ها و جود یک سیستم مدیریت کد مثل گیت یه امر ضروری محسوب می شود و جدای از همه این ها از ویژگی های git میتوان به عدم دسترسی به سرور اشاره کرد یعنی شما میتونید تمام کد های خودتون رو داخل سیستم شخصیتون به صورت Local تغییر بدید و بعد با یک Commit ساده اغیراتتون رو اعمال کنید .

آموزش نصب git بر روی تمام سیسم عامل ها

شما میتونید گیت رو در تمامی سیستم عامل ها از جمله Linux , Windows,Mac نصب کنید ولی پیشنهاد میشه که کمی با دستورات ترمینال سیستم عاملتون آشنایی داشته باشید تا در حین نصب به مشکلی بر نخورید .

برای نصب git در ویندوز نیازی نیست کاری انجام بدید فقط کافیه به سایت گیت هاب مراجعه کنید و بر اساس سیستم عاملتون یعنی 32 و یا 64 بیتی نرم افزار رو دانلود و نصب کنید .

نصب git در لینوکس

مراحل نصب git در توزیع های مختلف لینوکس مثل اوبونتو یا Arch متفاوت است بهترین راه استفاده از package manager مربوط به همون توزیع هست که در ادامه روش نصب رو برای تمام توریع ها شرح خواهیم داد .

بری نصب در اوبونتو ک دبیان از کد زیر استفاده کنید

apt-get install git

نصب برای جنتو :

emerge –ask –verbose dev-vcs/git

نصب گیت برای ارچ لینوکس

pacman -S git

نصب بر روی اوپن زوزه

zypper install git

نصب برای توزیع های فدورا (تا سخه21)

yum install git

نصب برای توزیع فدورا (از نسخه 22 و بالاتر)

dnf install git

 

آموزش نصب git برای MacOs

brew install git

آموزش Git | گیت

دستورات و مراحل git بسیار پیشرفته است و همان طور که در اداه مقاله به شما گفتیم یک دوره کاملا را یگان برای یادگیری git وجود دارد که شما میتوانید با مرجعه به این سایت  Github On Demand Training شروع به یادگیری کنید ولی پیشنهاد ما استفاده از سایت try git  می باشد که ختی یک ادیتور آنلاین به همراه توضیحات نیز برای شما قرار گرفته شده است که مرحله به مرحله ابن ورژن کنترلر یاد بگیرید .

در کل امروزه برای برنامه نویسان و توسعه دهنده ها استفاده از گیت بسیار رایج شده است و دانستن آن برای شما یک مزیت محسوب می شود . امید واریم که این مقاله هم مورد توجه شما قرار گرفته شده باشد .

5/5 - (1 امتیاز)

نظر شما چیه؟

سه × 3 =