21.5 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۸
مجله تک دیتا
علمی و آموزشی

IPTV یا تلویزیون اینترنتی چیست ؟

IPTV چیست ؟

IPTVچیست : در این مقاله قصد داریم به طور کل شرح دهیم اینترنت تلویزیونی یا همان IPTV چیست و چگونه کار میکند با تک دیتا همراه باشید .

پیشرفت سریع تکنولوژی در زمینه های مختلف و ایجاد نیازهای جدید، تکنولوژی رایج تلویزیونی را به نوگرایی و تغییر بنیادی واداشته است. برخی از شبکه های مشهور تلویزیونی جهان، چند سالی است به فکر این موضوع افتاده اند که محدودیت زمان و مکان را برای مخاطبان خود حذف کنند.

ازسوی دیگر تنوع برنامه های تلویزیونی و افزایش شبکه ها، بسیاری از برنامه سازان و تولیدکنندگان محتوا را بر این داشته تا از طریق روش های گوناگون تعداد مخاطبان و میزان بازدید برنامه هایشان را افزایش دهند. درهمین حال نفوذ اینترنت و افزایش کارایی این تکنولوژی جدید در زندگی امروزه سبب شده که دست اندرکاران شبکه های بزرگ و تولیدکنندگان محتوا بی تفاوت از کنار این فناوری جهانی عبور نکنند و آنان نیز همانند دیگر حرفه ها و خدمات علاقه مند به استفاده و کسب سود از این شبکه جهانی باشند. به همین جهت راه اندازی تلویزیون اینترنتی از جمله آخرین و جدیدترین راهکارها به حساب می آید که سبب شده مسوولان شبکه های کوچک و بزرگ برای حفظ و افزایش مخاطبان و به طبع آن افزایش تبلیغات تجاری خود، به این فناوری تکیه کنند.

اینترنت تلویزیونی یا IPTV چیست


(Internet protocol television) نسبتاً جدید و در حال تکامل یافتن است که مخاطبان می تواند با خریداری و اتصال یک ست تاپ باکس به دستگاه تلویزیون خود وصل کرده و از خدمات مانند: دسترسی به آرشیو فیلم ها و سریال ها، موسیقی، پخش زنده، خرید اینترنتی، بازی آنلین، بانک آنلین وغیره بهره مند شوند. این فناوری جدید با نام هایی چون تلویزیون روی دسک تاپ (TOD) و تلویزیون از طریق پروتکل اینترنتی (IPTV) در سراسر دنیا شناخته شده است.

به زبان ساده می توان گفت IPTV این امکان را برای کاربران فراهم می سازد که بتوانند برنامه تلویزیونی خود را از میان یک مرجع بزرگ انتخاب کنند و در بستر اینترنت تماشا کنند و در واقع به انتقال صدا از طربق بستر اینترنت VOIP گفته می شود که در مقاله های قبلی به طور کامل شرح داده شده است .

IPTV چگونه کار می کند ؟


IPTV یا اینترنت تلویزیونی  در دنیا به دو شیوه اینترنت محور و تلویزیون محور ارائه شده است. در حالت اول یعنی اینترنت محور، موسسات رادیویی و تلویزیونی ضمن قراردادن برنامه هایشان روی آنتن به کاربران خود این اجازه را می دهند که از طریق اتصال به اینترنت بتوانند برنامه های مورد علاقه خود را تماشا کنند . برای این کار صفحات پخش برنامه به گونه ای طراحی می شود که مخاطب با کلیک کردن روی آیکون هایی در پایین، بالا و یا اطراف آن ها می تواند از امکانات خاص تلویزیون مجازی استفاده کند. اما در شیوه تلویزیون محور، کامپیوتری ابتدایی به نام Set-Top-Box به تلویزیون وصل می شود که توانایی اتصال به اینترنت را هم دارد. صفحات پخش برنامه مانند حالت قبل دارای آیکون هایی برای درگیر کردن هرچه بیشتر مخاطب با برنامه است. به این صورت هنگامی که کاربران در حال دیدن برنامه مورد علاقه خود هستند، می توانند با استفاده از ست تاپ باکس که خود شامل یک رایانه ابتدایی، کی برد و مودم است، پیام خود را از طریق شبکه برای فرستنده برنامه ارسال کنند و فرستنده یعنی موسسه رادیویی و تلویزیونی پس از دریافت پیام کاربر، امکانی را که درخواست کرده در اختیارش قرار می دهد.

مزایای IPTV و استفاده از اینترنت تلویزیونی


در پخش برنامه های تلویزیونی کاربر دخالتی در شیوه پخش و همچنین زمان پخش برنامه ندارد ولی در صورتی که در IPTV کاربران می توانند به راحتی به بان ک اطلاعاتی شبکه ها متصل شوند و خودشان مشخص کنند که در چه زمانی چه برنامه ای برایشان پخش شود و حتی زمان پخش یک برنامه را به دلخواه خود تغییر دهند و یکی از مزایای IPTV، قابلیت داشتن دستگاه های ضبط دیجیتالی (VCR) برای ضبط فوری برنامه های متعدد است . همچنین شما می توانید توسط رایانه های جیبی مانند PDA اقدام به کنترل IPTV خود بکنید به عنوان مثال اگر دیرهنگام به خانه باز می گردند می توانند با استفاده از دستگاه خود از راه دور دستگاه IPTV را برای ضبط برنامه مورد علاقه خود تنظیم کنند. سفارشات خرید اجناس، موسیقی و یا فیلم دلخواه از دیگر قسمت های تلویزیون اینترنتی به حساب می آید که باعث افزایش پویایی این فناوری جدید شده است.

امیدواریم که این مقاله هم مورد توجه شما قرار گرفته شده باشد نظرات و پیشنهاد های خود را با ما در میان بگذارید .

3.6/5 - (15 امتیاز)

نظر شما چیه؟

یازده + 5 =