25.4 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۷
مجله تک دیتا
شبکه

انتقال اطلاعات روی سیم برق | پاورلاین

انتقال اطلاعات روی سیم برق

انتقال اطلاعات روی سیم برق | پاورلاین  PowerLine Communications) |  PLC)


انتقال اطلاعات روی سیم برق یا تکنولوِژی پاورلاین یا  PLC، اینترنت پر سرعت از طریق خطوط برق(BPL ) است که دسترسی به اینترنت با پهنای باند وسیع روی خطوط معمولی برق را مهیا میکند.  هر کاربر لازم است تنها یک کامپیوتر و یا هر وسیله دیگری که یک مودم BPL دارد را در پریز برق وارد کند تا اینترنت پر سرعت بدست آورد.
سیستم انتقال اطلاعات روی سیم برق  یا پاورلاین  سرعت قابل قبولی در بخش ولتاژ ضعیف و سیستم خانگی دارد (با توجه به انتخاب پهنای باند زیاد در این سطوح). در کاربردهایی که از PLC در بخش ولتاژ ضعیف استفاده می شود، با توجه به اینکه فواصل ارسال سیگنال کم می باشد، می توان به سرعت بالایی برای تبادل اطلاعات دست یافت.

از پاورلاین در کجا استفاده می شود

متداول ترین کاربرد پاورلاین، مکان هایی است که سیگنال Wi-Fi ضعیف است یا اصلا وجود ندارد و نیز کشیدن کابل شبکه غیرممکن، سخت و یا غیر اقتصادی است.

کاربرد انتقال اطلاعات روی سیم برق  یا پاورلاین

میتوان از PLC  به منظور کنترل از راه دور لوازم منزل و نیز روشنایی بدون نیاز به نصب هیچگونه سیم های کنترلی اضافی استفاده کرد.
میتوان از انتقال اطلاعات روی سیم برق  یا پاورلاین برای وصل کردن کامپیوترهای خانگی و دستگاه‌های جانبی استفاده کرد.
همچنین سهولت در دسترسی به اینترنت با پهنای باند وسیع روی خطوط معمولی برق از کاربردهای این تکنولوژی است. کاربر لازم است تنها یک کامپیوتر و یا هر وسیله دیگری که یک مودم BPL دارد را در پریز برق قراردهد تا اینترنت پر سرعت بدست آورد.
PLC برای انتقال امواج رادیو بوسیله خطوط برق یا تلفن نیز در برخی نقاط جهان بکار می‌رود.

برخی معایب انتقال اطلاعات روی سیم برق :

گرچه پاورلاین یک تکنولوژی انقلابی است اما به هر حال هنوز تکنولوژی است نوظهور و هنوز به تکامل نرسیده است و به طور فراگیر قابل استفاده نیستند. تضعیف زیاد در مسیر ارتباطی و در نتیجه پایین آمدن گاه به گاه سرعت انتقال داده از معایب این فناوری است.همچنین هزینه بالای مبدل و مودم های PLC نیز شاید شما را از راه اندازی این سیستم منصرف کند.همچنین کمبود سرمایه گذار اولیه و برخی قوانین دست و پا گیر در هر کشور و بحث ایمنی اطلاعات مانع توسعه هر چه بیشتر این سیستم شده است.

4.3/5 - (21 امتیاز)

نظر شما چیه؟

15 − ده =