15 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۳۱
مجله تک دیتا
مقالات تخصصی

حفاظت الکترومغناطیسی دیتاسنتر

حفاظت الکترومغناطیسی

حفاظت الکترومغناطیسی دیتاسنتر

چرا باید دیتاسنتر اتاق سرور خود را علیه EMI ایمن نگه‌دارید؟


EMI Shielding

مراکز داده‌ها یا دیتاسنتر بخشی از دنیای تجارت هستند که هرروز در حال رشد هستند. دیتاسنتر یا مراکز داده حالا تقریباً کل زیرساخت‌های دیجیتال یک شرکت را میزبانی می‌کنند. برای ساخت این مراکز داده، مهندسان جنبه‌های مختلفی را به‌حساب می‌آورند. با این وجود، هنگام طراحی یک مرکز داده، مشکلات مربوط به تداخل الکترومغناطیسی (EMI) و حفاظت الکترومغناطیسی اغلب نادیده گرفته می‌شود. EMI، هر چند قابل رؤیت نیست، اما می‌تواند چالش‌های جبران‌ناپذیری را برای تجهیزات ایجاد کنند و به سلامت سرورهایی که در آن قرار دارند، آسیب برساند. خواندن این مقاله در مورد اهمیت ایمنی و محافظت مناسب مراکز داده برای شما ضروری است.
نظر شما را به ادامه این مطلب جلب می‌کنم:

 

شیلد گذاری و حفاظت الکترومغناطیسی دیتاسنتر

چگونه دیتاسنترها در معرض امواج الکترومغناطیس قرار می‌گیرند

تجهیزات مدرن دیتاسنتر مانند خطوط برق با ولت بالا، ترانسفورماتورها، یو پی اس ها و سوئیچ‌های با ولتاژ بالا فرکانس الکترومغناطیسی را در حد زیادی تولید و انتشار می‌دهد. بنابراین، برای تمام مراکز داده، مجموعه تجهیزات داخلی خود دیتاسنتر، بزرگ‌ترین منبع تولید و انتشار الکترومغناطیسی هستند. مشکل این است که بیشتر این منابع از دید پنهان می‌مانند. بعضی از آن‌ها در عمق دیوارها قرارداده می‌شوند،بعضی از آن‌ها در پشت درب‌ها نصب می‌شوند که عملاً هیچ‌کس نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی پیدا کند.
بعضی از دیتاسنتر ها به دلیل موقعیت قرارگیری آن‌ها در معرض تابش EMI قرار دارند و لزوم حفاظت الکترومغناطیسی برای آن ها بسیار مهم است. به‌عنوان مثال، اگر دیتاسنتر نزدیک به مسیرهای راه‌آهن‌های برقی، فرودگاه‌ها یا برج‌های مخابراتی قرار گیرند، سرورها و تجهیزات شبکه احتمالاً به‌شدت دچار آسیب‌دیدگی خواهند شد. برخی از اقلام روزمره مانند تلفن‌های همراه و چراغ‌های فلورسنت یا لامپ‌های کم‌مصرف نیز EMI را در مقیاس کوچک تولید می‌کنند. بسیاری از منابع الکترومغناطیسی از دید خیلی از مالکان پنهان است و ناشناخته مانده است و آن‌ها نیز هیچ تمهیدی را برای حفاظت ساختمان در برابر این امواج مخرب در نظر نمی‌گیرند.
در دیتاسنترها محدود کردن اثرات منفی امواج الکترومغناطیسی ممکن است در درازمدت غیرممکن باشد. در بحث حفاظت الکترومغناطیسی یک میدان الکترومغناطیسی کنترل نشده (EMF) می‌تواند اثرات فاجعه باری را بر تمام سخت‌افزارهای داخلی در مرکز داده از جمله سرورها، صفحه نمایش CRT و کابل‌ها بگذارد.

شیلد گذاری و حفاظت الکترومغناطیسی دیتاسنتر

 EMI و تاثیر بر روی کابل‌های داده و سخت‌افزارها 


مقدار زیاد امواج الکترومغناطیسی در دیتاسنتر و قرارگیری کابل‌ها در نزدیکی امواج قوی الکترومغناطیسی یا EMF ممکن است موجب افزایش جریان ولتاژ شود. این جریان بالای ولتاژ نیز خود باعث تولید نویز الکتریکی می‌گردد که خودبه‌خود بر امواج صوتی و داده‌ای تأثیر می‌گذارد.تأثیرات ممکن است بر روی کابل کشی‌هایی باشد که برای پشتیبانی طراحی شده است.
به‌عنوان مثال وجود EMI باعث می‌شود داده‌های ارسالی به گیرنده‌های راه دور دچار اختلال شود و آن‌ها قادر به شناسایی بسته‌های داده نباشند، در نتیجه درخواست‌ها مجدد ارسال می‌شود و همین امر باعث می‌شود نهایت تراکم دیتای شبکه بالا رود و اختلال‌های زیادی ایجاد گردد. در مورد ارتباطات صوتی آنالوگ ، EMI باعث ایجاد نویز پوزوفومتری می‌شود که منجر به مشکل قابل توجهی در کیفیت انتقال می‌شود.

شیلد گذاری و حفاظت الکترومغناطیسی دیتاسنتر
اثرامواج الکترومغناطیس بر روی سخت‌افزار

EMI با فرکانس پایین می‌تواند موجب آسیب جدی در عملکرد سخت‌افزار دیتاسنتر اتاق سرور شود. این تأثیر می‌تواند در حد خراب شدن کامل هارد دیسک استوریج ها و از بین رفتن تمامی اطلاعات باشد.

حملات الکترومغناطیس EMF و حفاظت الکترومغناطیسی

EMF الکترومغناطیس را می‌توان به‌عنوان یک سلاح نامریی برای غیرفعال کردن دیتاسنترها استفاده کرد. در حقیقت، این قدیمی‌ترین حقه برای تدارک یک حمله مخرب به یک تأسیسات مهم است. اغلب خرابکارهایی که از این روش استفاده می‌کنند به راحتی می‌توانند بدون ورود فیزیکی به داخل دیتاسنتر، سیستم را از کار بی اندازند.

سه‌راه برای حمله به دیتاسنتر از طریق EMI در صورت عدم حفاظت الکترومغناطیسی وجود دارد:

  • سرقت اطلاعات از پایگاه‌های داده ذخیره‌شده توسط سرورها در این مراکز
  • استفاده از تجهیزات و  پایانه‌هایی که سیگنال‌های الکترومغناطیسی ضعیف را منتشر می‌کنند
  • حمله به مرکز داده به‌طور مستقیم با قرار دادن دیتاسنتر در معرض امواج الکترومغناطیسی با قدرت بالا(HPEM).

با توجه به آسیب پذیری بالای دیتاسنتر نسبت به تابش الکترومغناطیسی و حملات مخرب EMI ، سرمایه گذاری مناسب در جهت محافظت الکترومغناطیسی برای دیتاسنتر ضروری است.  مهندسان طراح دیتاسنتر باید حفاظت الکترومغناطیسی دیتاسنتر را به عنوان اولین گام مهم در طراحی در نظر بگیرند. ایجاد راه حل های جلوگیری از EMI در فاز طراحی می‌تواند به کارایی سیستم در آینده کمک کند.

برگرفته از سایت medium.com

5/5 - (2 امتیاز)

نظر شما چیه؟

14 + 15 =